
Замість відродження правдивих християнських святвечірніх традицій та
християнської реінтерпритації тих звичаїв, що збереглися ще з поганських
часів, так і не сповнишись християнської символіки, ми отримали
відродження традицій, що не мають нічого спільного з християнством.
Щобільше, навіть ті традиції, які увійшли до народної спадщини уже
реінтерпритовані християнством, борці за чистоту української народної
культури і звичаїв відкидають як чужинецькі для нашого народу.
Одним з симптомів цієї боротьби «комсомольців»-патріотів проти
християнської спадщини нашого люду стала боротьба поміж ялинкою та
дідухом. «Різдвяна ялинка – це германський поганський звичай, що був
накинений нашому народу москалями та поляками, тому її необхідно
замінити снопом-дідухом», – основна теза наших різдвяних патріотів.
Без жодної спроби християнської інтерпретації дідух розпочав свою
переможну ходу в патріотично налаштованому середовищі. До того ж, він
переможно увійшов у церкви, і парохи-патріоти не лише його розмістили на
почесних місцях, хоча водночас і не знайшли цьому логічного пояснення, а
навіть на передодні Стрітення чи й після нього влаштовують гучне
прощання з колядою, в часі якого святочно палять дідух.
Стосовно різдвяної ялинки справа, принаймні на це виглядає, є досить
проста та зрозуміла. Це дійсно звичай старих германів, який прийшов у
християнську культуру Європи з поганства, де отримав чітку
інтерпретацію.
Свого часу у некарпатській Галичині до більшовицької окупації дідухом
називали солому, що напередодні Святвечора її розкладали на долівці
світлиці, у якій родина мала вечеряти. Він символізує долівку
вифлеємської стаєнки, у якій Бог прийшов на цей світ, прийнявши людську
природу на себе.
А от новоявлений сніп-дідух як різдвяний символ залишається
незрозумілим і неінтерпритованим. Принаймні мені, перевертаючи гори
відповідної літератури, сурфаючи безкрайніми просторами інтернету, так і
не вдалось знайти просту, зрозумілу і логічну християнську інтепритацію
снопа-дідуха.
Сам дідух виготовляють із першого снопу, який вжали в часі жнив, і цей
сніп лишали необмолоченим (див. Віра Манько, 2007:27). Цей сніп, знову ж
таки залежно від етнографічних теренів, називають «Спасова борода»,
«Ільїна борода», «Велесова борода», «Перунова борода». Спеціалісти
пов’язують бороду з почитанням поганського божества плідності (див.
«Славянские древности», 1995: 231–234). Сам же ж дідух-сніп, з одного
боку, пов’язаний з божеством тваринництва Велесом, а з іншого – з
культом предків (див. П. О. Смоляк, 2010:52). Це подвійне значення
дідуха-снопа має своє обґрунтування у поганській вірі слов’ян. Велес,
судячи з можливих реконструкцій, був не лише богом достатку (див.
Radoslav Katičić, 2008:168), худоби(див. Radoslav Katičić, 2008:135),
диких звірів(див. Radoslav Katičić, 2008:172), золота(див. Radoslav
Katičić, 2008:131), але й богом померлих(див. Radoslav Katičić,
2008:149; 252), який у своєму підземному світі Вирію володіє душами
померлих предків (див. Radoslav Katičić, 2008:149).
Спалювання дідуха, яке так радо практикують деякі галицькі парохи, є
також залишком поганського культу предків (див. «Славянские древности»,
1999:42).
Обряди пов’язані з дідухом, аж надто разять християнські очі. «Перед
тим, як принести дідуха до хати, батько із сином (в давніший період,
якщо не було сина, то з пастухом чи наймитом) ідуть до клуні, здіймають
шапки і вклоняються дідухові» (П.О. Смоляк, 2010: 52). Тобто, снопу,
який не зрозуміло що символізує, відають честь. Щобільше, у деяких
регіонах України зафіксований звичай, що коли господар ставить дідуха на
покутті, то промовляє до нього: «Наситив єси, напоїв, нагодував, нагрів
нас і нашу худібку, оберіг нашу ниву – подай ще краще в цьому році» (П.
О. Смоляк, 2010:52). Тобто маємо ритуал ідолопоклоніння, коли
бездушному снопові дякують за минулорічний добробут і просять про
добробут на майбутнє. Щобільше, цьому снопу приносять жертви або кутя,
яку ставлять перед ним (Ірина Кметь, 2007:8–9), або йому пропонують їжу і
питво – кутя та узвар (П.О. Смоляк, 2010:52).
Отже, дідух-сніп аж ніяк не може як символ тягатися з «чужинецькою»
ялинкою. Він є чистої води ідолом, який не лише не має нічого спільного з
християнським Різдвом, але й більш від того – він є повною
протилежністю Різдву. Він – пережиток ідолослужіння наших поганських
предків і мав би зникнути або отримати належну християнську
інтерпретацію.
У всякому випадку, християнин, який хоче зберегти чистою свою совість,
мав би добре подумати перш ніж вносити дідух-сніп до свого помешкання.
о.Орест-Дмитро Вільчинський
ЛІТЕРАТУРА:
KATIČIĆ Radoslav, „Božanski boj. Tragovima svetih pjesama naše pretkršćanske starine“, Matica Hrvatska, Zagreb 2008.
КМЕТЬ І., «Стежина до Різдва» // «Обряди і страви Святого Вечора», «Свічадо», Львів, 2007.
МАНЬКО В., «Народні традиції та звичаї» // «Обряди і страви Святого Вечора», «Свічадо», Львів, 2007.
СМОЛЯК П. О., «Роль зимових календарних обрядів в українському
театральному мистецтві» // Вісник Запорізького національного
університету № 1, 2010.
Джерела: Воїни Христа Царя
Немає коментарів:
Дописати коментар