
Отець Богдан – із села Летні, Дрогобицького району, Львівської
області. З 1997 по 2003 рр. навчався в Івано-Франківському Теологічному
Інституті. Коли закінчував свої студії, дізнався, що владика Василь
Івасюк потребує священиків для Одесько-Кримського екзархату. І –
зголосився.
Певний час віддавався лікарняному капеланству в Одесі. Коли ж владика
переконував, що треба розвивати нашу Церкву в Криму, позаяк там лише
три ієреї працюють, ні на мить не завагався і поїхав на кримський
півострів. Разом із отцем Віктором Гуменюком із Сімферополя почали
відшукувати майбутніх парафіян і реєструвати греко-католицькі громади в
Джанкої, Керчі та інших містах Криму.
-Отче Богдане, розкажіть про історію УГКЦ в Криму. Як відбувалося становлення?
Становлення громад Української Греко-Католицької Церкви в Криму було і
є досить нелегким. Головною проблемою до сьогодні залишається
відсутність храмів і перешкоди в їхній побудові. Літургії для кримських
греко-католиків наразі доводиться відправляти або в храмах інших
конфесій (як це було Керчі та є тепер в Ялті, де греко-католики
збиралися на Служби Божі в римо-католицьких костелах), або в помешканнях
священиків (Сімферополь) чи спеціально пристосованих приміщеннях
(Євпаторія, Севастополь).
Громадами до референдуму опікувалися п’ятеро священиків. Тепер я
залишився один із одружених священнослужителів в Криму. Правда дякуючи
ще тоді Владиці номінанту Михаїлу Бубнію(нині Екзарху Одеському та
Адміністратору Кримському) кримські парафії без духовної опіки не
залишилися. Сьогодні на наших парафіях служать монахахи – отці
студити,отці Редемптористи та отці Василіани. Відсутність власних
релігійних споруд призводить до того, що багато вірян греко-католицької
церкви, які мешкають в цих населених пунктах або відвідують їх, просто
не знають не лише про місця перебування релігійних громад, а й взагалі
про їх існування, відвідуючи храми інших конфесій.
“Різним конфесіям інших національностей землі під будівництво церков
дають легко, а ось нам треба довго боротись. Ще й до того ж доводиться
терпіти ідеологічні напади, і хуліганські шовіністичні прояви ворожості –
у Євпаторії навіть вікна та двері ламали в храмі та зробили образливі
написи. Проте, дотримуючись законів Святого Писання, несемо свій хрест і
збираємось великою кількістю в тісних приміщеннях, прославляючи Господа
Бога, маючи надію, що права українських християн в Україні таки будуть
захищені”- писала колись у своїх коментарях Голова Союзу Українок
Севастополя п. Богдани Процак.
- Отче Богдане, як і коли Ви розпочали Ваше служіння в Євпаторії ?
Це був травень 2005 року. На початку нас було п’ятеро: я, пані Віра
Ковальчук і Господь Бог у трьох Особах. Ми шукали людей, які потребували
Божого слова, – в маршрутках, на базарі. Я сідав за телефон і
обдзвонював абонентів із довідника, запитуючи, чи не знають, де в
Євпаторії є українська церква. Якщо відповідали українською, то по
кількох днях знову набирав цей номер та випитував, хто вони, звідки, чим
займаються. З такої приязної бесіди виростали приязні знайомства,
народжувалася наша Церква в цьому курортному місті. Звичайно, були й
випробування, можна сказати, переслідування. Навіть думав, що поїду з
Євпаторії, особливо ж коли забрали у міліцейський відділок для дачі
показань – по неділях правив Службу Божу в одній із бібліотек, а хтось
доніс. Нас розігнали, звісно, бібліотекаря навіть хотіли звільнити з
роботи.
Але допоміг «випадок». Того ж таки тижня якось я у задумі міряв
кроками одну з вулиць, аж як моє вухо вловило добірну українську. Як
зачарований, переслідував я старшого чоловіка. Урешті наважився й
зав’язав розмову, висловивши захоплення розмовною українською мовою. «Бо
я українець», – усміхнувся той у відповідь. З’ясувалося, це був
директор профспілок Євпаторії Микола Васильович Сакун, родом із
Чернігівщини. Коли ж він дізнався про поневіряння місцевої громади УГКЦ,
раптом пожвавішав і утішено сказав, що допоможе, бо прихильно ставиться
до греко-католиків, адже мав колись нагоду приятелювати із покійним
владикою Павлом Василиком і не забув його слів: «Пане Миколо, якщо
колись тут буде наш священик, наша Церква, аби Ви допомогли їм». Нарешті
він дочекався того часу!
Відтоді ми відправляємо Літургію в приміщенні бібліотеки центральної
курортної поліклініки, де винаймаємо, за сприяння Миколи Васильовича,
одну з кімнат уже протягом майже десяти років.
Греко-католицьку громаду Євпаторії відвідували і колишній глава
Церкви Любомир Гузар, і блаженніший Святослав Шевчук. Тісно співпрацює
парафія з Дрогобицькою духовною семінарією, часто приїжджають до нас у
гості письменник Микола Луків, співак Павло Дворський.
— Отче Богдане, який є стан загалом УГКЦ нині в Криму?
Після викрадення отця Миколи Квича у Севастополі (14 березня 2014 р. –
ред..) ми змушені були виїхати з Криму. Але я довго дома сидіти не зміг
і знову повернувся в Крим. Присягав Богові й повинен бути тут, із
людьми. У цьому мене підтримала і дружина. Ми вирішили залишити старших
дітей у батьків на Тернопільщині, а сюди привезли нашу найменшу дитину
Анастасію,яка є інвалідом дитинства і потребує нашого щоденного догляду.
Досі молилися в римо-католицькому костелі, де нас радо приймали.
Були складені графіки богослужінь. У нас – свій, у римо-католиків –
свій. Традиційне богослужіння відбулося й на Великдень. Після святкової
Літургії я їздив по Криму, де є наші парафії, освячувати паски. У цьому
мені також допомагали двоє священиків-редемптористів.
Однак і в цей важкий час сталося чудо Боже ! Нам продовжили оренду
приміщення, де ми раніше служили, – в бібліотеці курортної поліклініки. І
уже у відновленому храмі(каплиці) парафії Покрови Пресвятої Богородиці
УГКЦ у Євпаторії ми 1 червня 2014 року Божого відслужили Святу Літургію.
Богослужіння знаменувало закічення парафіяльних місій, які на наше
прохання проводив місіонер о. Кшиштоф Бузіковський, ОМІ, настоятель
монастиря монахів облатів у Криму.
До речі, наша парафія, до останніх подій, будувала собі церкву,
купила для того землю. Фактично збудовано вже половину, але зараз процес
у підвішеному стані. У тій ситуації, яка склалася практично у нас немає
коштів на продовження будівельних робіт. Сподіватимемося,що знайдуться
жертводавці, можливо і серед вірних УГКЦ у Ваших парафіях, що допоможуть
нам завершити останні роботи. Не залишати ж нами недобудованої церви та
переїжджати до Західної України. Тому звертаюся з проханням до усіх
небайдужих підтримати нас в складній ситуації.
— Отче Богдане, чи не було якихось натяків на юридичну заборону щодо діяльності УГКЦ на території півострова?
Щодо майбутнього церкви я звертався у відповідні служби. Повідомили,
що інструкцій зверху поки не отримували (щодо діяльності УГКЦ. – Ред.),
сказали «ждітє». Ситуація в місті напружена, люди схвильовані, особливо
вихідці з материкової України.Багато людей в паніці виїхало на
материкову Україну,але ,нажаль, уже деякі зі сльозами на очах
повертаються і кажуть: «Отче, ми там в Україні нікому не потрібні. Сім'я
молодих педагогів повертається з Львівщини і плаче ,що їх просто
футболили по кабінетах Львова. Навіть Паски не мали за що купити,бо все
тут в Євпаторії залишилося. «Низький поклін Владиці Ярославу Прирізу,
який нас приютив у себе в єпархії»- кажуть вони. І це
вчителька(завідуюча) вокальним відділенням Євпаторійської школи
мистецтв,яка багато робила для розвитку українства Криму, яка зі своїм
хором приїзджала до Львова на конкурс Різдвяних колядок. (зітхає від
ред..) Мені важко тепер їм пояснити,чому у моєму Львові їх так прийняли…
Не вирішене питання і громадянства, хоча, на щастя, нас не змушували
ставати росіянами за паспортом. Наскільки мені відомо, зараз займаються
державними службовцями. Втім, як буде далі, не знаю.
Нині не відчуваю прямого тиску, але він простежується в усьому – в
поведінці простих людей у громадському транспорті, на вулиці. Відчуваєш,
що ти вже не вдома, не свій.
- Отче Богдане, як виглядало церковне життя УГКЦ у Криму до березневих подій?
У Криму служили п’ять священиків УГКЦ і кожен з них мав щонайменше
дві громади. Отож, тут було,як я уже сказав раніше, понад десять
парафій. Завтрашня їхня доля поки що невідома. Наші храми є в різному
матеріальному статусі. Наприклад, у Євпаторії та Севастополі доходило до
завершення будівництво власних церков, хоча постійно виникали проблеми з
фінансуванням та документальним оформленням. А ось у Керчі було куплено
стару занедбану будівлю, яку переобладнали на повноцінний храм. У Ялті,
на жаль, УГКЦ не має храму. Вже десять років триває судовий процес.
Мерія міста виділила ділянку під будівництво церкви, та прихожани
московського патріархату постійно судилися з місцевою громадою УГКЦ.
Тому в Ялті донині немає ні свого храму,ні місця щоб будувати його.
Правда,близько м. Ялти у селищі Відрадне один підприємець на власному
подвір'ї збудував каплицю де греко-католики можуть молитися. У
Сімферополі є місце для молитви в приватному приміщенні священика. Ось
така загальна картинка.
— Сьогодні стає очевидним те, що утисків зазнають українці і татари у
Криму, а не росіяни в Україні. Не тішить ситуація і українців в Росії.
Попри велику кількість українських заробітчан на території РФ,
українських храмів там і вдень зі свічкою не знайдеш, ба більше, навіть
якщо вони і є, то в маленьких містечках, а не в мегаполісах, де багато
українців. В цей самий час в Європі Російській православній церкві у
світлі екуменічного діалогу люб’язно надаються у користування храми з
боку Римо-Католицької церкви для служіння православним іммгрантам. Які
стосунки у Вас складалися досі із УПЦ МП? Можливо сьогодні у тій
ситуації, в якій ви опинилися, слід звертися за допомогою саме до
Московського Патріархату як сестринської Церкви, на кшталт як Російська
церква робить це в Європі?
Взагалі, якщо подивитись на історію розвитку російської церкви (та й
російської імперії в цілому), то метод "розділяй і властвуй" є для них
дуже ефективним. Одним з останніх проявів цього методу є тон діалогу,
якого притримується РПЦ на зустрічах з представниками Ватикану. Думаю,
ви як журналіст, добре знаєте, що чи не найбільшою перешкодою проведення
православно-католицького діалогу, та й навіть зустрічі патріарха
Московського з Папою Римським є саме "українське питання". Адже позиція
Москви звучить цілком однозначно: "сьогодні ми можемо спостерігати
продовження експансії Української Греко-Католицької Церкви на території
Східної та Південної України, де уніати ніколи не відігравали навіть
найменш значної ролі". І в РПЦ «як і колись, переконані, що лише свідома
відмова греко-католиків від політики експансії дозволить врегулювати
проблеми, які ускладнюють на сьогодні православно-католицькі відносини».
Такої відмови наша сестринська Церква (як ви кажете) не почула, бо ми
не прийшли забирати вірних УПЦ МП, а відшуковувати заблуканих овець
свого стада і духовно їх окормлювати. Согодні по всій східній і
південній Україні виникають греко-католицькі громади, які активно
розбудовуються. Проблема лише в тому,що наші громади є дуже маленькими і
без матеріальної підтримки на державному та церковному рівні нам дуже
важко встояти щоб не розпорошитись.
- Отче Богдане, дякую за розмову, а наших читачів закликаю підтримати Вашу громаду, хто чим може.
Дякую і Вам за спілкування. Щиро бажаю Вашій редакції і надалі так
мудро засівати зерна любові до Всевишнього через журналістське слово.
Хай збільшується кількість читачів, тоді й світ стане добрішим і
милосерднішим. Моліться за Крим щоденно і тоді Ваша молитва полине до
небес, щоб Господь дарував нам мирне та спокійне життя, а державі нашій
Україні добробут і процвітання.
Розмовляла Віра Біла
Немає коментарів:
Дописати коментар