
В мові латинській розрізняються значення слів "autoritas" i
"potestas" – авторитет моральний та авторитет юридичний. Єдине слово у
Новому Завіті для означення влади, – це "exousia", тобто сила, міць.
В кінці Євангелія від апостола Матея Ісус Христос каже: «Дана мені
всяка влада на небі і на землі» (Мт 28,18).І тут очевидно, що мова йде
не про світове панування, а радше мова йде про силу, яка сокрушує
демонів і приваблює до себе духовною красою.
Та ж думка – у словах, сказаних воскреслим Христом до Петра: «Симоне
Йонин! Чи любиш Ти мене?... Паси мої вівці (Ів 20,15-17). Ісус Христос
поставляє апостола пастирем стада вірних тому, що той любить! Любов –
єдина сила, яку ми можемо використовувати і застосовувати у стосунку із
людьми. Ніщо з того, що є чужим для душі, не здатне її по-справжньому
привабити до іншої душі. Окрім любові, будь-який зв’язок буде стороннім і
штучним.Якщо навіть людській душі буде нав’язаний будь-який поганський
«бог» у своїй різновидності і декораціях (фальшивими знаками, чудами,
видами і впливами), душа все-одно залишатиметься сторонньою для нього, а
у більшості випадків стане рабом і підвладним «адептом» цього так
званого «бога».
Вся «Ікономія» Нового Завіту базується на свободі: «Якщо хто хоче йти
за Мною, нехай відречеться себе, візьме свій хрест і йде слідом за
Мною» (Лк 9,23). Ми вибираємо Бога після того, як Він нас покликав і Він
чинить нас членами Його Тіла. Напочатку є свобода відповісти Богові, а
далі – дар «свободи слави дітей Божих», отримавши якого, вони «будуть
брати змій; і якщо щось смертоносне вип᾽ють, не пошкодить їм» (Мк
16,18). Ця сила приходить до людини, усиновленого чада, від того, що Бог
посилає у серця наші Духа і Дух цей промовляє в нас: «Авва Отче!»
«Авва» – арамейське слово, яким єврейські діти називали своїх батьків.
Апостол Павло так і говорить: «Ти вже не раб, але син, а якщо син, то і
спадкоємець Божий» (Гал 4,7). Ця думка апостола продовжує думку Ісуса
Христа, яку передав апостол Іван у Євангелії: «Вже не називаю вас
рабами, бо раб не знає, що робить господар його; але називаю вас
друзями, тому що сказав вам все, що чув від Отця Мого» (Ів 15,15).
Приведені до близькості із Богом, ми володіємо усім Його спадкоємством і
Його знанням.
Постає закономірне питання: а як же влада духовенства? Відомо ж, що
існують категорії віруючих: Церква навчаюча і Церква навчаючих. Отже, є
ті, які наставляють і ті, які підкоряються. Потрібно тут згадати про те,
що ті, які вчать, хто поставлений у пастирі над стадом, отримали це як
послух від Духа Святого. Послух потрібен, перш за все, спільноті і
духовному Переданню, яке її зберігає. Апостол Петро так звертається до
древніх християн: «Пасіть Боже стадо, яке є у вас, наглядаючи за ним не
за примусом, але з бажанням і боговгодно, не для лихого зиску, але
старанно, і не пануючи над спадкоємством Божим, але подаючи приклад
стаду» (1 Пт 5,2-3).
Отже, існує вибрання від Духа. Існує гармонічний порядок речей. Все
здійснюється у мирному підпорядкуванні. Той, хто наділений харизмою і
кого визнає таким спільнота віруючих, призначений для справи, у якій він
стає слугою всіх. Це служіння любові виключає поняття вищих і нижчих,
воно звершується всередині Церкви як Тіла Христового, у подібності того,
як сам Христос перебуває у Слові, в Таїнствах, і в серцях віруючих.
Поміж ними немає ступенів згідно честі, немає привілеїв, є лише поділ
функцій всередині того ж самого Тіла, згідно уділеної кожному благодаті.
Від початку християнство встановлює фундаментальну відмінність поміж
владою та любов᾽ю. Церква – це організм любові, з якого юридичне начало,
згідно самої сутності цього організму, є виключеним. А віра у цьому –
це є вільне приєднання., а спасіння – невіддільне від свободи – це
відповідь серця на заклик Божий, на благодать. А тому можна і бути
виключеним із цього організму любові, яким являється Церква, якщо
спокусливою поведінкою приносити шкоду духовній чистоті ближнього і
коли, відмовляючись від євангельського заклику, виключаєш цим самого
себе. Ззовні можна бути ревним і з перших рядів сучасним «фарисеєм»,
«садукеєм» і «книжником», носієм «побіленого гробу», і через ураження
гріхом «мертвою клітиною» живого організму – Церкви, як Тіла Христового.
Або ж бути відкинутим і знехтуваним зовнішніми обставинами, особами і
становищем, та водночас бути живим носієм невидимого і животворящого
Духа через чеснотливе життя.
В Церкві, звичайно, є канонічне право. У ньому знаходимо норми,
встановлені для благої життєдіяльності Церкви, але ці норми є лише
вказуючими напрямними. Канонічна норма завжди вкорінена у вченні Церкви.
Вона є своєрідним вираженням духовного принципу в церковній практиці.
Також вона не створює автономного поля діяльності у стосунку до Церкви.
Юриспруденція належить до гріховного світу. Древнє римське прислів᾽я
каже: «Що таке є закони без моральності і що таке моральність без
законів?» І все ж моральність на багато випереджує громадянський закон.
Перевищує його і основа моральності – віра. Юриспруденція розпочинається
разом із гріхом. У нагірній проповіді Ісуса Христа знаходимо: «Ви чули,
що сказано древнім: не вбивай, хто ж уб’є, підляже судові» (Мт 5,21).
Головне ж спрямування Христа – перенести закон у площину внутрішню, щоб
жити у середовищі благодаті. Мова не йде про те, щоби покращити закон,
але в тому, щоби змістити саму категорію законності з ціллю бачити і
пізнавати у ближньому – іншу людину, достойну особу, чи це праведник а
чи грішник, чоловік а чи жінка. Бачити у іншому те, що бачив свого часу
святий Макарій Великий, який зауважував, що «немає у світі нічого
більшого і кращого, аніж краса людської душі».
Інформаційна служба Комісії УГКЦ Справедливість і Мир
Немає коментарів:
Дописати коментар