Святого мученика Андрея Стратилата, сотника, і тих, що з ним
Тропар, глас 5: Земного сану покинувши славу, Небесне
Царство унаслідував єси, краплями крові, як пречудними каміннями,
нетлінні вінці прикрасив єси і до Христа привів єси собор
страстотерпців. З хорами ангельськими в невечірньому світлі Сонце
незаходиме - Христа придбав єси, святий Андріє Стратилате, Його ж моли
із співстрадниками твоїми завжди, щоб спас душі наші.
Кондак, глас 4: В молитвах Господеви предстоячи, як зоря
перед сонцем ішов ти, і бажаний скарб Царства побачив єси, радістю
невимовною сповняючись. Безсмертному Царю якого безкінечні віки Ангели
неустанно хвалять, співаєш, Андріє Стратилате, з ними ж молися неустанно
за всіх нас.
Діялося це в часи переслідування християн, яке вчинили Диоклетіян
і Максиміян. Вони веліли жорстоко мучити тих, хто визнавав Христа
Спасителя. Намісником і начальником військ в Антіохії тоді був Антіох. У
нього служив сотник на ім’я Андрей, дуже хоробрий у боях. Він
користувався великою шаною і любов’ю у своїх воїнів. Андрей був таємним
християнином, хоч і не прийняв ще святе хрещення. Сталося так, що велике
перське військо вдерлося в Сирію. Антіох дуже налякався і передав
керівництво полками Андреєві, тому його і назвали Стратилатом, тобто
головним вождем. Андрей вибрав собі невеликий загін відважних воїнів і
виступив проти ворога. Перед самим боєм він так гаряче промовив до своїх
воїнів і зворушив їхні серця, що всі вони повірили в Христа Спасителя і
з Його Ім’ям на вустах ударили на ворога, що в десять разів пережав їх
силою, і розбили його вщент.
Коли ж усі стали прославляли Андрея
за його мужність, деякі військові старшини через заздрість оскаржили
його перед Антіохом, що він християнин. Антіох поставив святого Андрея
перед судом, а коли Христовий воїн і чути не хотів про поганських
божків, мучитель наказав розпекти залізне ложе і покласти на нього
святого мученика. Той сам зняв із себе одежу і приліг на те ложе, та, за
Божою волею, вогонь погас, а святий Андрей встав цілий і здоровий.
Народ, бачачи те, почав бунтувати проти Антіоха, що той найвідважніших
мужів віддає на муки, бо він також наказав розіп’яти кількох з
новонавернених воїнів. Тоді мучитель велів замкнути святого Андрея і
всіх, кого він навернув до віри у Христа Спасителя, у в’язниці, а про цю
справу написав до Максиміяна. Той наказав випустити святого Андрея на
волю, але потім велів оскаржити його в якійсь іншій провині і скарати на
смерть, бо боявся, що народ збунтується, якщо такий славний воїн загине
за Христову віру. Антіох звільнив святого Андрея, а той узяв з собою
всіх новонавернених воїнів, числом 2593, і пішов з ними в Киликію, до
міста Тарсу, щоб там прийняти хрещення. Єпископом Тарсу тоді був Петро.
Тоді ж у Тарсі перебував єпископ Вереї Нон, вони обидва охрестили Андрея
та його воїнів.

У той самий день
Святих мучеників Тимотея, Агафії і Теклі
У часи
Диоклетіяна, мучителя християн, у Газі, в Палестині, було ув’язнено
християнина Тимотея і поставлено перед судом Урвана, старости Кесарії
Палестинської. Святий Тимотей був священиком і відзначався великою
красномовністю. Коли безбожник Урван став його намовляти до
відступництва, тоді святий Тимотей став викривати його поганські блуди, і
всі дивувалися з мудрости священика. За це Урван наказав його мучити
особливо жорстоко, а під кінець кинути у розпалену піч. У страшних муках
святий слуга Божий прийняв мученицьку смерть. Сталося це 304 р. Пізніше
в Газі було зведено церкву на честь святого Тимотея, там упокоїлися і
його святі мощі.
У той самий час в Кесарії постраждала свята
дівомучениця Текля. Її кинули диким звірам на пожирання. Разом з нею,
згідно з Часословом, такою ж смертю загинула свята Агафія. Але є
підстави твердити, що тут закралася помилка, бо в інших поважних
джерелах читаємо, що зі святою Теклею постраждав святий Агафій. Їх обох,
після жорстокого бичування, кинули диким звірам на пожирання. Однак не
відкидаємо того, що тоді постраждала також і свята Агафія, бо кількість
мучеників і мучениць у той час була дуже велика, а християнська кров
просякла землю аж до глибин.
__________
І. Я. Луцик,
"Житія святих, пам'ять яких Українська Греко-Католицька Церква кожного
дня впродовж року поминає". Львів, Видавництво «Свічадо», 2013
Джерело: ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР
Немає коментарів:
Дописати коментар