БЛАЖЕННОГО СВЯЩЕННОМУЧЕНИКА ТЕОДОРА (Ромжі)

Народився 14 квітня 1911 року в сім'ї
службовця у с. Великий Бичків Рахівського району. Після завершення
початкової освіти в рідному селі батьки віддають його на навчання до
Хустської гімназії. Закінчивши гімназію, 19-річний юнак вступає до
Ужгородської духовної семінарії.
"Дух дме, куди хоче..." (Пор.
Йо. 3, 8а) І лише праведна душа справжнього святця може пізнати ці
непідвладні людському розумові глибинні пориви. З волі настоятелів
молодий богослов простує до Вічного Міста, щоби там, у Столиці славних
Верховних апостолів Петра і Павла, довершивши пізнання основних
філософських та богословських наук, прийняти у 1936 році священичі
свячення з рук російського католицького єпископа східного обряду
Олександра Євреїнова.
Після повернення додому душпастирює
спочатку в с. Березово, поблизу м. Хуста, а потім — як духівник — в
Ужгородській духовній семінарії, де одночасно викладає також філософію.
Незабаром після смерти єпископа Олександра Стойки (1943), довголітнього
ординарія Мукачівської єпархії, Святіший Отець призначає Теодора Ромжу
на вакантний єпископський престіл, а вже 24 вересня 1944 року
відбувається його хіротонія.
Нелегкий тягар спочив на плечах
молодого владики. Адже саме в ці дні Закарпаття з рук фашистських
окупантів перейшло під командування радянської влади. Радянські війська
продовжували бути визволителями зовсім недовго. Вже незабаром розпочався
масовий наступ на Греко-Католицьку Церкву Закарпаття. Як і у випадку
инших наших блаженних мучеників цих часів, влада вимагала від єпископа,
клиру та вірних здійснити "перехід" чи "возсоєдиненіє" з Російською
Православною Церквою, а радше з тим, що залишилося від неї після
нещадних репресій з боку безбожницького режиму СРСР. Але ні єпископ, ні
його священики, ні миряни не бажали торувати Юдиних стежок.
"Вдарю
пастиря — і розбіжаться вівці" (Пор. Мт. 26, 31б та Зах. 13, 7б.), —
така зовсім не біблійна думка спала на гадку сталінського ката, "...
єпископ Ромжа і його заступник Хіра повинні бути негайно в тій чи іншій
формі позбавлені можливості продовжувати тягнути майже півмільйона
радянських людей Закарпаття до Риму, їх необхідно негайно позбавити
можливості продовжувати творити антидержавну, антипатріотичну справу"
(Карпатський край, NN 31-34, 1992. — С. 13. спасіння людських душ! Саме
такими словами 1 жовтня 1947 року звертався до свого "захисника" —
обкому компартії та вищого начальства уповноважений у справах Російської
Православної Церкви у Закарпатській області "товариш" І. Ромер. А вже
27 числа цього ж таки місяця, коли єпископ разом зі своїм супроводом
повертався додому після посвячення оновленого в с. Лохово Мукачівського
району храму, вантажний "Студебекер", який віддавна підозріло слідував
за ними назирці, на пустинній дорозі, неначе вичекавши момент, на
повному ходу врізався в кінну бричку і підім'яв під себе всіх шістьох
подорожніх.
Здавалося б, випадковість, якби не поведінка
"пасажирів" вантажівки: вмить вискочивши з автомобіля, вони заповзялися
добивати потерпілих залізними прутами. На щастя, за яку хвилю-другу
над'їхала поштова машина, тож невдахи-садисти вимушені були швидко
відступити — вони сіли в "бобик", що невідступно слідував за
"Студебекером" і з поспіхом віддалились. Поштовики відвезли потерпілих
до міської лікарні Мукачева та передали їх в дбайливі руки медперсоналу.
Стан владики був чи не найгіршим, адже після наїзду нападники
вилили всю свою лють саме на нього. Одначе молитви вірних та
жертвенність медперсоналу, до складу якого входило і кілька монахинь
переслідуваної Церкви, робили своє — кир Теодор потрохи набирався сили,
вже через два дні його стан більше не викликав ніяких побоювань за
життя. Але такий поворот подій не був передбачений складеним сценарієм:
єпископ повинен був померти!
Допуст Господній — рукою молодої
дівчини диявол смертельно жалить владику, отрута миттєво робить свою
справу, 1 листопада життя Преосвященного обривається... Але не в муках, а
з блаженною посмішкою на устах, не зі стиснутими від відчаю чи
ненависти кулаками, а з обвитими вервичкою пальцями — таким було його
переставлення. Бог забирав його, і він відчував це. Забирав, щоб дати
йому радість святих і тим вчинити незміримо сильнішою силу його
заступництва і молитви за своїх вірних.
Блаженний він і блаженні
ті, гора віри яких не похитнулася від ударів безбожницької сили під
враженням від слова його проповіді і від прикладу його славного життя і
мученицької кончини. Блаженні й ми, бо віруємо Христові, торжествуючи
славну пам'ять великого свідка Його ізбавительних страждань і спасенного
Воскресення! (Пор. Йо. 20, 296.)
Під час пастирського візиту
Святішого Отця Івана Павла II в Україну було беатифіковано українських
новомучеників. Празник священномученика єп. Теодора Ромжі призначено
святкувати 19 жовтня (за григоріянським стилем 1 листопада). (Див. текст
акту беатифікації в: Душпастирська візитація Святішого Отця Івана Павла
II, Папи, в Україну 23—27 червня 2001 року, Typis Vaticanis [2001], с.
284.)
о. Роман Тереховський
Джерело: ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР
Немає коментарів:
Дописати коментар