Блаженніший Святослав, Патріарх
Української Греко-Католицької Церкви, який у жовтні брав участь у
Папському Синоді Єпископів, автор книги «Скажи мені правду» видавництва
«Cantagalli», поспілкувався з представниками італійського видання
«Републіка».
«У 2014 році Російська Федерація напала на Україну: спершу через
анексію Криму, а пізніше через військове вторгнення у східну частину
України, в регіон, що називається Донбас. Протягом п’яти років не бачимо
ніякого припинення вогню, незважаючи на численні дипломатичні зусилля,
починаючи із підписання відомих Мінських угод, а продовжуючи угодами,
підписаними у форматі дипломатичних контактів. На жаль, щодня до нас
доходять новини про нові жертви, як серед українських воїнів, так і
серед цивільного населення.
Цей регіон, згідно із офіційними висновками міжнародних організацій, на
сьогодні є найбільш насиченим вибухонебезпечними матеріалами у світі.
Сотні тисяч дітей щоденно перебувають у зоні небезпеки. Жодного разу не
вдалося досягнути перемир’я і припинення вогню.
Україна втратила вісім відсотків своєї території і чверть свого
економічного та промислового потенціалу. У регіоні відчувається велика
гуманітарна катастрофа, тому що майже чотири мільйони жителів цих
територій знаходяться в полі бойових дій. Гуманітарні організації не
можуть дістатися до цих територій, щоб передати допомогу цивільному
населенню, яке страждає. Навіть більше, зараз стоїмо перед загрозою
екологічної кризи, тому що в регіоні Донбасу знаходиться багато
вугільних шахт, які були затоплені підземними водами і закриті.
Унаслідок цього весь хімічний матеріал проникає і забруднює питну воду.
Поза сумнівом, можна ствердити, що Україна є справжньою жертвою агресії
і переживає найбільшу гуманітарну кризу в Європі після Другої світової
війни. Але те, що найбільше нас болить, це те, що ця війна, на жаль,
вважається забутою, тому що більше не говориться про гуманітарну
ситуацію в цьому регіоні і новини з України не долітають до Західної
Європи».
Ось так пояснив ситуацію для «Републіки» Блаженніший Святослав, який
брав участь у недавньому Синоді Єпископів, автор книги «Скажи мені
правду», що щойно вийшла у видавництві «Cantagalli», текст до якої
написаний у співавторстві з Паоло Асоланом.
Декілька днів тому відбулася історична схизма між Москвою та
Константинопольським Патріархатом. На вашу думку, хто має рацію в цій
ситуації?
Так, це правда. Україна сьогодні не лише країна, де після падіння
Радянського Союзу зіштовхнулися два проекти соціального розвитку: один –
повернення до радянського минулого, або ж інший – розвиток відповідно
до європейських демократичних стандартів. Помітне також зіткнення між
Московським та Константинопольським Патріархатами.
Хто має рацію? Я не вважаю, що маю право ставати на будь-чию сторону,
тому що кожна з них має свої міркування. Як представник Української
Греко-Католицької Церкви, можу лише ствердити, що православний світ
поділений і дуже потребує вищого арбітра в християнстві, на кшталт того,
як ми, католики, бачимо в особі Папи, Наступника Петра, котрий не лише є
представником найвищої церковної влади, а й вселенським арбітром, який
допомагає помісним Церквам досягнути згоди і перебувати в єдності
Церкви. Це правда, що кожна сторона представляє свої аргументи:
історичні, канонічні, пасторальні тощо. Ми, греко-католики, не беремо
участі в цих дискусіях, ми не можемо бути втягнуті в цей процес, який
вважаємо внутрішньою справою православного світу. Як Церква, ми молимося
за єдність, за єдність християн, як також за єдність між нашими
православними братами. Ми відчуваємо, що наше покликання в сучасному
контексті – бути свідками єдності Церкви, а також нести конкретну місію
щодо цієї єдності, а саме – свідчити про особливе служіння Наступника
Петра.
Роками очікується можлива подорож Папи до Москви. Чому вона ще не відбулася?
Пояснення цьому недавно дали представники самого Московського
Патріархату. Пояснюється, що в Православній Церкві Московського
Патріархату існує негативний образ Католицької Церкви, незважаючи на
контакти, що існують між очільниками цих Церков. Можливий візит може
викликати протести. Крім того, в Росії немає багато католиків чи великої
кількості осіб, які очікували б на візит Папи. Це причини, подані самою
Православною Церквою Московського Патріархату.
Натомість ми чекаємо на Папу в Україні. Очікуємо на візит Наступника
Петра, який міг би справді стати посланцем миру. Ба більше, можу
ствердити, що православні всіх конфесій, католики і протестанти, і
навіть невіруючі в Україні бачать в особі Папи не лише посланця, а й
будівничого миру. Існує духовне бачення: якщо Папа Франциск відвідає
Україну, то війна припиниться. Політики сьогодні можуть розпочати війни,
але потім стають заручниками цих воєн і не можуть їх зупинити.
Натомість Папа є посланцем і будівничим миру. Тож говорять, що можливий
візит Папи до України зможе допомогти політикам і дипломатам сьогодення
покласти кінець збройному конфлікту в нашій країні.
Гадаєте, що після історичної угоди між Ватиканом та Китаєм щось може змінитися і в стосунках між Москвою та Римом?
Не думаю. Гадаю, що ці два виміри церковних відносин відбуваються на
різних рівнях. Відносини, контакти між Римом і Москвою є в площині
відносин екуменічних між двома різними між собою Церквами. Натомість
контакт між Ватиканом і Китаєм є контактом між самими католиками. Він
випливає з батьківського піклування Папи Франциска допомогти найперше
зупинити переслідування підпільної Церкви і групи католиків в Китаї. Але
з іншого боку, ідеться про батьківське піклування повернути цю Церкву,
яку називають патріотичною, у сопричастя із Церквою-матір'ю. Святіший
Отець у відносинах із Китаєм виступає як Отець своєї Церкви, найвищий
пастир Католицької Церкви, яка бажає добра всім своїм дітям.
У своїй книжці ви говорите про «правду» і ведете діалог на цю тему. Після років, що їх залишив нам у спадщину Венедикт XVI, як ви гадаєте: ця тема вичерпала себе з Франциском чи ні? І чому?
Не думаю, що тема правди може вичерпати себе раз і назавжди, особливо в
нашому культурному контексті, який часто характеризують як світ
постправди. Думаю, що Папа Франциск є наступником, але також і
продовжувачем справи Венедикта XVI і продовжує лінію, згідно з якою
Церква сьогодні має обов’язок, місію бути свідком правди. У своїй книжці
я намагаюся пояснити, що для нас, християн східної традиції, правда не є
суто теоретичним поняттям, абстрактною ідеєю правди. Для нас правда є
життям, історією, вірою, надією і любов’ю. Передусім, правда для нас є
Особою Христа. У книжці я спробував передати цю ідею як досвід правди,
якою жила і продовжує жити наша Церква і наш народ в Україні.
Розмовляв ПАОЛО РОДАРІ
www.repubblica.it
Переклад з італійської мови о. Володимира Мальчинаwww.repubblica.it
Джерело: Департамент інформації УГКЦ
Немає коментарів:
Дописати коментар