ЗІСЛАННЯ СВЯТОГО ДУХА. П’ЯТДЕСЯТНИЦЯ.
“Ми виділи світло істинне, ми прийняли Духа небесного,
ми знайшли віру істинну, нероздільній Тройці поклоняємося,
Вона бо спасла нас” (Стиховна вечірні П’ятдесятниці).
ми знайшли віру істинну, нероздільній Тройці поклоняємося,
Вона бо спасла нас” (Стиховна вечірні П’ятдесятниці).
Світлий празник Пасхи завершується не менш світлим і великим
празником Святої П’ятдесятниці. Після Христового Різдва і Воскресення
цей празник належить до найбільших празників нашого церковного року.
Зіслання Святого Духа — це наче вінець і печать на справі спасення
людського роду, що здійснив Божий Син. У дні святої П’ятдесятниці сам
Святий Дух помазує апостолів на проповідників Христового Благовістя. У
дні Зіслання Святого Духа зароджується і починає діяти Христова Церква.
Святий Дух її провадить, просвічує, освячує і зберігає на дорозі правди.
“Звершивши діло, — каже Другий Ватиканський Собор, — що його
Отець доручив Синові звершити на землі, в дні П’ятдесятниці післаний був
Святий Дух, щоб постійно освячував Церкву й так, щоб віруючі через
Христа в одному Дусі мали доступ до Отця… Дух перебуває в Церкві і в
серцях вірних, немов у храмі, в них молиться та дає свідчення
усиновлення дітей… Силою Євангелія омолоджує Церкву та постійно її
оновлює і провадить до повної злуки з Обручником” (Догматична
Конституція про Церкву, § 4). Празник святої П’ятдесятниці заслуговує на
особливу увагу з огляду на свою історію, свої богослуження та своє
значення.
СТАРОЗАВІТНЯ П’ЯТДЕСЯТНИЦЯ
Жидівський народ ще здавна щорічно святкував три великі празники:
празник Пасхи, празник П’ятдесятниці і празник Кучок. У книзі Виходу
сказано: “Тричі на рік святкуватимете празники на мою честь. Ти
пильнуватимеш свята опрісноків… Ти пильнуватимеш також свята жнив,
перших плодів праці твоєї, того, що сієш у полі, і свята зборів, під
кінець року, коли збиратимеш з поля працю твою” (23, 14-16).
Свою назву має празник від того, що це був 50 день після празника
Пасхи, а також 50 день від початку жнив. Первісно П’ятдесятниця — це
було свято жнив і подяки. Того дня за приписом закону приходила до
Єрусалима велика кількість жидів з усіх-усюд, навіть з далеких країв,
щоб подякувати Богові за земні плоди та скласти з них у храмі свою
жертву. Пізніше до празника П’ятдесятниці, як свята жнив, долучився ще й
історичний мотив: річниця надання Божого Закону на горі Синай 50-го дня
після виходу з Єгипту.
ХРИСТИЯНСЬКА П’ЯТДЕСЯТНИЦЯ
Апостоли й перші християни як празник Пасхи, так і празник
П’ятдесятниці перейняли від Старого Завіту й залишили його назву, але
надали йому цілком иншого змісту і значення, бо і для них це був 50 день
після Пасхи. Головний мотив святкування П’ятдесятниці для новозавітньої
Церкви — це подія зіслання Святого Духа на апостолів. Звідси цей
празник має ще инші назви. День Зіслання Святого Духа, або День Святої
Тройці.
Зіслання Святого Духа для первісної християнської Церкви було
такою радісною, урочистою й важливою подією, що цей празник
прирівнювався до празника Пасхи і Христового Різдва. Святкування цього
празника, подібно як і празника Пасхи, з часом продовжується на цілий
тиждень, який також набуває привілей загальниці. У третьому столітті цей
празник стає загальновизнаним. Службу в його честь уклали у VIII
столітті святий Йоан Дамаскин і святий Косма Маюмський.
Зміст богослужень цього дня повний радости і прослави Святого
Духа і Святої Тройці. “Прийдіте, люди, триіпостасному Божеству
поклонімся, Синові в Отці зі Святим Духом; бо Отець безлітньо родить
Сина, співвічного і співпрестольного, і Дух Святий був в Отці, що
прославляється з Сином, єдина сила, єдине єство, єдине Божество. Йому
поклоняючися, всі говоримо: Святий Боже, що все вчинив через Сина, за
співдіянням Святого Духа; святий кріпкий, через якого ми Отця пізнали, і
Дух Святий прийшов на світ; святий безсмертний, утішальний Душе, що
ізходиш від Отця і в Сині пробуваєш, Тройце свята, слава Тобі”. На
хвалитних стихирах утрені славимо Святого Духа: “Дух Святий завжди був, є
і буде. Він без початку і без кінця, рівносущний з Отцем і Сином. Він
життя й оживляє, світло й давець світла, предобрий і джерело добра… “.
З богослужби П’ятдесятниці прийшла до наших щоденних молитов
добре знана молитва до Святого Духа: “Царю небесний… “. Ця молитва
починає кожне наше богослуження.
Старозавітня Церква мала звичай у дні П’ятдесятниці долівку своїх
домів і божниць вкривати свіжою травою, а доми й божниці замаювати
гілками дерев і квітами на знак, що в той час, коли був наданий Божий
Закон, уся природа стояла в зелені. Треба сказати, що й апостоли,
зберігаючи цей звичай, і свою горницю замаїли зеленню і квітами. Цей
звичай перейшов і до новозавітньої Церкви. Звідси ще одна назва
П’ятдесятниці: Зелені свята. Квіти й зелень дерев є ознакою життя, тож
стали символом життєдайного Святого Духа. Як природа навесні оновляються
зеленню і квітами, так і свята Церква та її вірні оновлюються силою
Святого Духа.
У понеділок після празника П’ятдесятниці наша Церква святкує
празник Святого Духа. Це через те, що Східна Церква з давніх-давен мала
звичай наступного дня після великого празника віддавати честь тим
особам, які відігравали головну роль у дні празника. День Святої
П’ятдесятниці святкує саму подію зіслання Святого Духа на апостолів, а
понеділок призначений на віддання особливої чести Святому Духові як
третій Божій Особі. Про це Синаксар понеділка так каже: “У цей день, в
понеділок П’ятдесятниці, празнуємо того всесвятого й животворного і
всесильного Духа, єдиного з Тройці Бога, єдиногідного, єдиносущного і
єдинославного Отцю і Синові… Задля почести для всесвятого Духа порішили
божественні Отці, щоб осібно і в цій П’ятдесятниці мати празник для
Того, хто все добро спричинив”.
Замойський і Львівський Синоди, згадуючи наші празники, називають
цей день празником Святої Тройці. Устав о. Дольницького називає цей
день тільки понеділком Святого Духа та каже, що в понеділок береться уся
служба празника (тобто Зіслання Святого Духа), а на Літургії якщо
долучається і служба Святої Тройці… як вважаємо. Він зауважує, що цієї
служби не мають ані грецькі, ані слов’янські устави, крім наших
служебників, і її треба правити в храмах Святої Тройці. Латинська Церква
від середньовіччя святкує празник Святої Тройці восьмого дня після
Зіслання Святого Духа, тобто в нашу неділю Всіх святих. Князь
Максиміліян у своїх Викладах про східні Літургії каже, що
“українці-католики (русини), наслідуючи римську Церкву, святкують свято
Святої Тройці в понеділок П’ятдесятниці” (с. 99). Насправді, сам день
П’ятдесятниці є справжнім празником Святої Тройці, як це видно з назви
та змісту богослужень того дня.
На окрему увагу заслуговує вечірня понеділка, яка звичайно
правиться не в неділю увечері, але відразу після святої Літургії близько
полудня в сам день П’ятдесятниці. Вечірню поєднують з Літургією для
того, — пояснює о. Дольницький, — щоб усі присутні на Літургії могли
взяти участь у коліноприклонних молитвах. Ця вечірня відзначається тим,
що, крім инших молитов, має три довші покутного змісту молитви, які
уклав святий Василій Великий († 379). Візантійський каноніст Матей
Властар (XIV ст. ) у своєму Номоканоні покликується на святого Василія
Великого, який вимагав, щоб ті молитви проказувати на колінах задля
великої пошани до Святого Духа.
ЗНАЧЕННЯ ЗІСЛАННЯ СВЯТОГО ДУХА
Подія Зіслання Святого Духа мала дуже велике значення для
апостолів і перших християн. Вона і зараз має те саме значення і для
усієї Христової Церкви. Святий Йоан Золотоустий у проповіді на празник
П’ятдесятниці каже: “Преласкавий Бог сьогодні наділив нас великими
дарами, що їх тяжко словами висказати. Тому всі разом радіймо й,
радіючи, славімо нашого Бога… Бо що з того, питаюся, що належить до
нашого спасення, не було нам дане через
Святого Духа? Він нас звільнив з неволі, покликав до свободи, нас
всиновив. З цього джерела (тобто Святого Духа) випливають пророцтва,
благодать зцілення і все те від нього, чим Церква звикла
прикрашуватися”. На стихирах великої вечірні П’ятдесятниці читаємо: “Все
подає Святий Дух. Він виливає пророцтва, вдосконалює священиків,
невчених навчив мудрости, рибаків явив богословами, об’єднує увесь збір
церковний. Утішителю, єдиносущний і співпрестольний Отцю і Синові, слава
Тобі”.
“Через Святого Духа, — каже святий Василій Великий, —
відбувається повернення до раю, піднесення до небесного царства,
привернення синівства. Через Нього можемо Бога звати Вітцем, можемо
стати учасниками благодаті Ісуса Христа, зватися дітьми світла, брати
участь у вічній прославі… ” (Про Святого Духа, гл. 15).
Святий Дух надав апостолам дар мови, дар розуміння святого
Писання і дар мужности у проповідуванні і визнаванні святої віри. “У
день П’ятдесятниці, — каже Другий Ватиканський Собор, — зійшов [Святий
Дух] на учнів, щоб перебувати з ними повіки. Тоді Церква об’явила себе
привселюдно серед народу, проповідь і поширення Євангелія взяли початок
між народами, і на кінець Церква Нового Завіту стала прообразом
об’єднання всіх народів у вселенськості віри, яка промовляє всіма
мовами… ” (Декрет про місійну діяльність Церкви, § 4).
Дари Святого Духа справді великі й щедрі. Про них святий апостол
Павло каже: “Плід Духа: любов, радість, мир, довготерпіння, лагідність,
доброта, вірність, тихість, здержливість” (Гал. 5, 22-23). Святий Дух
зійшов і на нас у таїнстві миропомазання зі своїми дарами й помазав нас
на Христових борців, а наше тіло зробив своїм храмом. Про цю велику
правду пригадує нам святий апостол Павло й наставляє нас, щоб ми так
жили: “Хіба ж не знаєте, — каже він, — що ваше тіло — храм Святого Духа,
який живе у вас? Його ж маєте від Бога, тож уже не належите до себе
самих. Ви бо куплені високою ціною! Тож прославляйте Бога у вашому
тілі!” (1 Кор. 6, 19-20).
__________
Святого мученика Василиска
Тропар, глас 4: Мученик Твій, Господи, Василіск,* у
страданнях своїх прийняв вінець нетлінний від Тебе, Бога нашого,* мавши
бо кріпость Твою, він мучителів подолав,* сокрушив і демонів зухвальства
безсильні.* Його молитвами спаси душі наші.
Кондак, гл. 8: У стражданнях сильним і мужнів явився єси і
у чудах предивним, явно ім’я Христа свідчачи мучителя посоромив ти,
тому й почитаєм тебе, Василіску, завжди зовучи, всечесний: радуйся
мучеників світла доброто.
3 березня Церква вшановує пам’ять трьох святих мучеників,
Євтропія, Клеоніка і Василиска, котрі постраждали в часи переслідувань
християн за імператора Максиміяна, у місті Амасія, від руки мучителя
Асклипіодота. Святих Євтропія і Клеоніка тоді розіп’яли на хресті, а
святого Василиска кинули до в’язниці. Терплячи тяжкі муки, святий
Василиск молився день і ніч до Бога, і ось неземне небесне світло осяяло
цілу в’язницю – сам Христос Спаситель явився мученикові, утішив його,
пообіцяв мученицький вінець і наказав, щоб з воїнами пішов до рідного
села скріпити у вірі свою родину і вірних.
Василиск впросив начальника в’язниці, щоб відпустив його з
вояками на чотири дні додому, і той дозволив. І так прийшов він до
рідного села Кумиали, поблизу Амасії, і попрощався з матір’ю та родиною.
Зійшлися тамтешні християни, а він утішав їх словом Божим, заохотив до
витривалости, скріпив їх у любові до Спасителя і в спразі до страждань
та й попрощався з ними, бо знав, що вже надходить день, коли має дати
свідчення своєї віри Спасителеві.
У той самий день до Амасії прибув новий начальник Аґриппа, він
наказав поставити перед ним усіх ув’язнених християн. Довідавшись, що
серед них нема Василиска, став тяжкими карами погрожувати начальникові
в’язниці, якщо ув’язнений не повернеться, і послав до Кумиали свого
слугу Магистріяна з відділом війська, щоб привели святого мученика вже
не до Амасії, а до міста Комани, куди саме мав їхати Аґриппа. Магистріян
перестрів святого Василиска вже на зворотньому шляху до Амасії. Його з
плачем супроводжували родина і знайомі, а святий голосно молився до
Бога, призиваючи Його допомоги, щоб бездоганною смертю дати іншим добрий
приклад. Магистріян наказав накласти на нього подвійний ланцюг, а на
ноги йому одягнути мідні чоботи з гострими цвяхами, так, щоб ноги
святого мученика стікали кров’ю. Дійшовши так до села Дакози, вояки
прив’язали Василиска до сухого дерева, а самі в домі вдовиці Трояни
стали обідати. Був саме полудень, сонце гріло немилосердно; зійшлися
мешканці села Дакози і дивувалися терпеливості святого мученика, котрий
під тягарем кайданів, зранений, на спеці не те, що не жалівся, а
навпаки, голосно прославляв Христа Спасителя, за якого хотів страждати. І
враз затряслася земля, вдарили громи, впали кайдани з рук святого
Василиска, відпали мідні чоботи, – святий став здоровий тілом, а сухе
дерево, до якого його були прив’язали, зазеленілося листям. Тоді
навернулося багато поган, а серед інших і вдова Трояна зі своїм сином.
У довгій дорозі воїни вже ліпше обходилися зі святим мучеником,
хотіли його посадити на осла і просили, щоб їв з ними, але слуга Божий
вже не хотів ніякої страви і далі йшов пішки, бо знав, що не слід
журитися вигодами для тіла, коли ледве кілька годин відділяє його від
мученицької смерти.
Прибувши в Комани, святого Василиска поставили перед Аґриппою, що
саме приносив у божниці поганським божкам свої мерзенні жертви. Він
наказав святому мученикові поклонитися богам, а той став уголос
прославляти Христа Спасителя. А коли святий закінчив свою молитву
словом: “Амінь”, – боввани впали на землю і розбилися. Тоді святого
мученика швидко вивели з божниці, а Аґриппа запитав його, чиїм іменем
повалив він ідолів?
“Іменем Того, котрий вогнем своїм спалить цю божницю, іменем
Христа Спасителя!” – відповів святий, і в ту ж хвилю вдарив грім, і
божницю враз охопив сильний вогонь. Хоч як гасили той вогонь, та згоріла
вона аж до підвалин.
Аґриппа наказав тут же стяти мечем святого мученика, а його тіло
кинути в ріку. Сповнений великої радости, святий Василиск підніс свою
останню земну молитву до Господа, а коли нахилив голову під меч, усі
побачили Христа Спасителя, що стояв посеред відкритих небес, і подивляли
це чудо та славили того, душа якого полинула в обійми Господа і свого
Сотворителя. Тіло святого Василиска християни викупили у катів за 30
срібняків і поховали серед чистого поля, а щоб затерти всякий слід (бо
Аґриппа наказав би збезчестити святі мощі), посіяли поверх могили зерно.
Змучені тяжкою роботою, вони відчули велику спрагу – і враз побіля
могили стало бити джерело з чистою холодною водою. Наступного дня
побачили, що збіжжя на могилі виросло і вбралося в колос.
Згодом, значно пізніше, один з міщан Коман на ім’я Марин
побудував поблизу міста церкву на честь святого Василиска і сюди
перенесли мощі мученика, які, за волею Божою, прославилися багатьма
чудами. Святий Василиск прийняв мученицьку смерть 22 травня 307 р.
Минуло близько 100 літ від смерти святого Василиска. І ось вояки
привели до його церкви, поблизу Коман, геть знесиленого в’язня, щоб тут
переночував. А коли посеред ночі той в’язень гаряче, дуже гаряче молився
до Бога, явився йому святий Василиск і сказав: “Завтра будемо обидва
разом!” Тим в’язнем був не хто інший, як святий Йоан Золотоустий.
Наступного дня святий Йоан закінчив у тій церкві свій земний подвиг.
__________
І. Я. Луцик, "Житія святих, пам'ять яких Українська
Греко-Католицька Церква кожного дня впродовж року поминає". Львів,
Видавництво «Свічадо», 2013
Джерело: ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР
Немає коментарів:
Дописати коментар